• Bekvämt och enkelt. Gör ditt inköp hemma i lugn och ro för att sedan hämta i butiken.
Payment with Klarna Payment with Swish
Snabb leverans / Säkra betalningar / Enkla returer

ALLMÄNNA VILLKOR

Köpvillkor – villkor vid köp online

På denna sida finner du de köpevillkor som gäller vid köp i nätbutiken RUSTIK Interiör. RUSTIK Interiör reserverar sig för eventuella tryckfel, slutförsäljning och/eller faktafel som kan finnas på vår hemsida, webbshop eller i annonser. Är du under 18 år, så måste du ha målsmans tillstånd att beställa hos oss. Alla försök till bedrägerier polisanmäls. RUSTIK Interiör förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks. När du handlar i butikens webbshop godkänner du köpevillkoren, det är därför viktig att du läser igenom villkoren innan du genomför ditt köp. I köpevillkorens olika avsnitt får du information om vd som gäller för dig som konsument när dun handlar online hos RUSTIK Interiör.

KÖP

Avtal om köp träffas mellan dig som kund (konsument) och RUSTIK Interiör (näringsidkare) när du genomfört ett köp och en orderbekräftelse är skickad till den angivna e-postadressen. Orderbekräftelsen betyder att vi godkänt köpet och att ett bindande avtal om köp har upprättats. Beställningen är förenad med betalningsskyldighet.

PRISER

Alla varor i vårt sortiment är angivna i SEK inklusive moms. Vi förbehåller oss rätten till prisförändringar, och reserverar oss för eventuella tryckfel och/eller slutförsäljning. Kampanjer och rabatterade priser gäller så långt lagret räcker, alternativt till kampanjens slutdatum. Vi förbehåller oss rätten att uppdatera priser kontinuerligt beroende på lagerstatus under kampanjperioder.

Vid lagd order erhåller beställaren en orderbekräftelse via e-post. Vid uppenbara felaktigheter, såsom förklaringsmisstag, priser eller produktinformation som angetts i orderbekräftelsen (eller fakturan), äger RUSTIK Interiör rättigheten att korrigera eventuella felaktigheter, varpå en ny orderbekräftelse skickas ut via e-post. Kunden äger rättigheten att avbeställa sin order utan omkostnader om korrigeringarna ej accepteras.

RESERVATIONER

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i pris- och produktinformation eller i annan kommunikation. Vi förbehåller oss också rätten att annullera felaktiga beställningar. Kampanjer gäller enligt den datumperiod som anges eller så långt lagret räcker om inte annat specificerats.

Provbitar och bilder kan inte garantera att varans exakta utseende och beskaffenhet återges. Färgåtergivningen kan skilja sig mellan bild och verklighet och för varuprover så är provet endast indikativt. Många av varorna vi säljer är handgjorda och tillverkade av naturmaterial. Hantverk och naturmaterial varierar ofta i utseende, storlek och struktur från vara till vara vilket är helt naturligt. Detta innefattar bland annat kvistar, ådring, färgvariationer, strukturskillnader, marmorering, märken och ärr i naturläder etcetera. RUSTIK Interiör förbehåller sig rätten att neka en reklamation som grundar sig i naturliga variationer enligt ovan nämnda exempel.

För att naturmaterial ska bibehålla god kvalitet över tid skall de skötselråd som vi tillhandahåller på hemsidan följas. Vid skador och slitage till följd av att dessa råd inte har följts förbehåller sig RUSTIK Interiör rätten att neka en reklamation.

BETALNING 

I vår webbshop kan du betala med Swish, Klarna faktura eller Klarna konto . Vid betalning genom Klarna hänvisar vi till deras köpvillkor.

Vid Klarnas fakturatjänst gäller betalningstid 14 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för att betala inom 14 dagar finner du här. Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av det totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här.

För att kunna erbjuda olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa  Klarnas sekretesspolicy för mer information kring hur de använder dessa uppgifter. 

RUSTIK Interiör förbehåller sig rätten att inte alltid kunna erbjuda alla betalsätt.

Återbetalning

Vid ångrat köp återbetalar vi samma belopp som du som kund betalat för varan minus eventuell returkostnad. Vänligen notera att det kan ta upp till 10-12 dagar från den dag då du skickat tillbaka din vara tills dess att återbetalningen är gjord. RUSTIK Interiör förbehåller sig rätten att vänta med återbetalning tills dess att vi mottagit varan eller att du kunnat bevisa att varan är skickad tillbaka till oss. Återbetalningen görs via samma betalningsalternativ som användes vid köptillfället om ej annat är överenskommet.

Om det skulle visa sig när returen av varan kommit att den minskat i värde på grund av att du använt den eller hanterat den i större omfattning än nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion har vi rätt att göra avdrag för detta på återbetalningsbeloppet. Upp till 70% av ordervärdet.

ORDERBEKRÄFTELSE

När du beställt dina varor kommer du att få en autogenererad orderbekräftelse till den e-postadress du angivit vid köp som bekräftar att vi mottagit din order. Denna orderbekräftelse bekräftar ditt köp och kan vara bra att spara vid eventuell kontakt med RUSTIK Interiör.

FRAKT OCH LEVERANS

Vi levererar i dagsläget endast vår försäljning av möbler, via dropshipping i Sverige.

De fraktsätt RUSTIK Interiör erbjuder för online leveranser varierar beroende på var i Sverige du bor och hur skrymmande din beställning är.

Om din online beställning innehåller varor från flera olika tillverkare kommer du att få separata leveranser där även leveranstiden kommer att vara olika.

Om leveranstiden mot förmodan blir längre än vad som angivits på produktsidan kontaktar vi dig snarast möjligt efter det att förseningen kommit oss tillkänna. Leveranstider varierar och baseras på hur mycket en leverantör har att göra i sin fabrik vid varje given tidpunkt. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar.

Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning eller tillfälligt inaktuella leveranstider.

Leverans 

Större försändelser som soffor, mattor och möbler levereras till trottoar (curbside) utanför ytterdörr/port eller tomtgräns, förutsatt att lastbil kan ta sig till din adress. För leverans till öar utan broförbindelse sker leveransen till kaj för transportanslutning till ö. Transportören kommer att avisera dig till det telefonnummer du angivit för tidsbokning av din leverans. Generellt sker leverans på vardagar mellan 08:00-16:00. För större försändelser (möbler), levererar vi till anvisad kaj för anslutning till öar förutsatt att lastbilstrafik kan ta sig fram till kajplatsen.

Kostnad för outlösta försändelser eller misslyckat leveransförsök 

Samtliga försändelser föraviseras via SMS, telefon eller mail.

I de fall lastpall/större leverans (ex soffa, fåtölj, matta etc) returneras till RUSTIK Interiör av fraktbolaget på grund av att beställaren/mottagaren:

1) inte varit anträffbar på uppgivet telefonnummer för avisering eller angivit felaktiga adress och kontaktuppgifter

2) inte varit anträffbar vid förbokad leveranstid (s k bomkörning)

eller

3) vägrat ta emot leveransen

kommer RUSTIK Interiör debitera beställaren en avgift. För större försändelser med biltransport utgår en avgift om 1 200 kr. Avgiften tas ut för att täcka kostnader för eventuell returfrakt, bomkörning samt returadministrationen och debiteras antingen via faktura eller genom att avgiftsbeloppet dras av från den ordersumma som återbetalas efter att returen ankommit till RUSTIK Interiör lagerpartner. I de fall aktuellt fraktbolag kommit överens med mottagaren om dag och tid för leverans men denne inte finns på plats vid leveranstillfället (sk bomkörning), kan en extra avgift för ett nytt leveransförsök tillkomma. Om beställd vara/möbel inte betalats till fullo, ej heller hämtats ut inom 6 veckor från att möbeln aviseras tillgänglig för dig som kund, så förbehåller sig RUSTIK Interiör rätten att häva köpet och behålla eventuell handpenning.  

Kostnad för lagerhållning/senare leverans


Om ni önskar lagerhålla era inköpta varor hos oss innan leverans (senare leverans) går detta oftast att ordna. Kostnaden är från 250 kr per vecka. För ej uthämtade varor förbehåller sig RUSTIK Interiör rätten att debitera 250 kr per vecka i lagerhyra.

Transportskador

VIKTIGT: Var noga med att kontrollera varorna för eventuella skador när du tar emot leveransen. För att vi ska kunna hjälpa dig som kund när en skada inträffat gäller följande;

Skadat Emballage / dold skada


Du som kund ansvarar för att undersöka godset vid mottagandet. För att möta transportörens krav på felanmälan behöver vi få in din skadeanmälan inom tre dagar från mottagandet.

Är det en synlig skada ska detta noteras omgående på kvittens eller i handdatorn som chauffören har med sig. För att varor med synliga, yttre transportskador ska kunna reklameras hos oss måste skadorna ha noterats på fraktbolagets fraktsedel i samband med kvittens. Ta bilder på det skadade emballaget. Kontakta därefter RUSTIK Interiör omgående genom att fylla i vårt kontaktformulär som du hittar under kontakta oss på RUSTIK Interiör. Välj reklamation/transportskada i menyn samt bifoga en bild på skadan. Vi bekräftar via mejl när vi mottagit din anmälan.

Om du skulle upptäcka dolda fel/transportskador när du packat upp varan kontaktar du oss via vårt kontaktformulär som du hittar under kontakta oss på RUSTIK Interiör. Välj reklamation/ transportskada i menyn samt bifoga en bild på skadan. Vi bekräftar via mejl när vi mottagit din anmälan.

 

ÅNGERRÄTT

Enligt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har du som konsument rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit dina varor. Ångerrätten är förutsatt att din vara inte är specialbeställd särskilt just för dig eller att du använt/monterat produkten, mer om undantag från ångerrätten kan du läsa lite längre ned.

Om en artikel inte är en beställningsvara special omfattas den alltid av ångerrätten. Ångerrätten gäller endast för privatpersoner, ej näringsidkare.

Kontakta [email protected] eller kontakta oss via vårt kontaktformulär för att anmäla att du vill göra en retur samt bokning av returtransport.

För att ångerrätten ska gälla ska varan komma tillbaka i oförändrat skick och i oskadad originalförpackning tillsammans med emballaget den kom i. I de fall varan är förseglad ska den vara obruten och varan får ej ha monterats. För större artiklar som soffor, bord, mattor, fåtöljer mm ska returen skickas direkt till vårt lager.

 

UNDANTAG FRÅN ÅNGERRÄTTEN


Undantag från ångerrätten är om din vara är en beställningsvara, det vill säga att den är specialbeställd särskild just för dig och/eller producerad enligt dina specifika önskemål. Om din vara är definierad som "beställningsvara" eller beställningsvara special” innebär det per definition att den specialbeställts och produceras efter just din beställning. Samtliga artiklar som benämns "beställningsvara" omfattas således ej av ångerrätten om ej annat är överenskommet.

Ångerrätten gäller endast för privatpersoner, ej näringsidkare.

 

RETUR AV VARA


Önskar du göra en retur behöver du meddela oss detta. Du anmäler en retur genom att kontakta vår support via vårt kontaktformulär. Du som kund är ansvarig för att returen kommer fram till oss i oskadat skick. Använd samma förpackning som du fått varorna i. Den returnerade varan skall vara oskadad, oanvänd, i originalemballage och följesedel med beställningsnummer skall bifogas. Du som kund står själv för returfraktkostnaden som dras av från köpesumman vid återbetalning.

Bokar du din retur med hjälp av vår transportbokning är kostnaden enligt nedan:

Stor retur - avser retur över 1 kubik
Pris : 1 500 kr

Liten retur  – avser retur under 1 kubik
Pris: 800 kr

När vi fått varan i retur kontrollerar vi och godkänner returen. Summan för returfrakten dras sedan från varuvärdet som betalas tillbaka. Önskar du byta din vara mot en annan blir detta ett nytt köp.

Avgift för outlösta försändelser tillkommer.

 

LEVERANSTIDER


Vad gäller leveranstider hänvisar vi till respektive produktsida. Alla leveranstider är uppskattningar från våra leverantörer och avser tiden från det att vi mottagit och registrerat din order till dess att beställningen skickas från leverantör. Även sommar och jul kan komma att påverka leveranstiderna då vissa fabriker och leverantörer håller stängt i perioder. Vi kan således inte garantera leveranstiderna då de i regel är utanför vår kontroll. Vi reserverar oss därför för eventuella förseningar till följd av förseningar som uppstår i produktion eller transport. 

Om din online beställning innehåller varor från flera olika tillverkare kommer du att få separata leveranser där även leveranstiden kommer att vara olika.


REKLAMATION AV VARA


Du har enligt konsumentköplagen  rätt till tre års reklamationsrätt förutsatt att du meddelar oss inom rimlig tid från det att du upptäcker felet i varan.


Tvist

Om du trots detta inte är nöjd kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för att få ärendet prövat. Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm. Vid eventuell tvist som tas upp av Allmänna Reklamationsnämnden är vår policy att följa de rekommendationer som nämnden utfärdar.

GARANTIER

Vi har ingen allmän garanti för de varor vi säljer. Garantivillkoren varierar beroende på varumärke och vilken sorts vara det gäller. Kontakta oss om du har frågor om en viss varas garantivillkor.

PERSONUPPGIFTER

Din integritet är viktig för oss och vi eftersträvar en hög nivå av dataskydd. I vår integritetspolicy för behandling av personuppgifter beskrivs bland annat vilka uppgifter vi samlar in, i vilket syfte de samlas in, på vilket sätt du kan ha kontroll över dina egna uppgifter samt hur du kan kontakta oss.

Personuppgiftsansvarig

RUSTIK Interiör (651222-7502), "RUSTIK Interiör", med adress Garvarvägen 25, 81240 Kungsgården är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter på RUSTIK Interiör. Personuppgiftsansvarig ansvarar för att RUSTIK Interiörs behandling sker enligt gällande lagstiftning.